Wysiłkowe nietrzymanie moczu – jest na to sposób

Nietrzymanie moczu podczas wykonywania aktywności fizycznej, a nawet kaszlu czy śmiechu? Wysiłkowe nietrzymanie moczu może dotknąć wszystkich, niezależnie od wieku i płci. Nie musi jednak oznaczać, że komfort twojego życia nagle spadnie. Można sobie z nim świetnie radzić!

wnm

Wysiłkowe nietrzymanie moczu – objawy

Wysiłkowe nietrzymanie moczu to schorzenie, które może dotykać wielu osób. Brak kontroli nad pęcherzem najczęściej pojawia się w czasie wysiłku fizycznego – uprawiania sportu, podnoszenia ciężkich rzeczy czy w czasie nagłego spięcia mięśni, na przykład podczas kichania lub kaszlu. Przyczyną jest osłabienie mięśni dna miednicy, które w momencie wysiłku nie zaciskają prawidłowo cewki moczowej.

Najczęściej jest to problem w natężeniu kropelkowym, co oznacza, że jednorazowy wyciek moczu jest bardzo mały. Jednakże zawsze pojawia się strach, że w sytuacjach towarzyskich ktoś to zauważy, na dodatek kontakt moczu ze skórą może powodować podrażnienia i bolesne zaczerwienienia. Dlatego nietrzymanie moczu jest tak kłopotliwe, może powodować silny dyskomfort i być powodem kiepskiego nastroju, a nawet epizodów depresyjnych. Jednak nie jest to wyrok, a sposoby na wysiłkowe nietrzymanie moczu są naprawdę skuteczne.

Wysiłkowe nietrzymanie moczu – zapewnienie komfortu

Zanim sposoby na wyleczenie wysiłkowego nietrzymania moczu zaczną działać, należy dołożyć wszelkich starań, by zapewnić sobie maksimum komfortu. Problem nie musi oznaczać, że trzeba rezygnować ze spotkań ze znajomymi czy ograniczyć aktywność fizyczną. Jeśli tylko wybierzesz skuteczne produkty ochronne i zastosujesz się do poniższych porad, możesz czuć się świeżo i pewnie. Jeśli problem jest niezbyt duży, na przykład pojawia się w momencie kichania czy śmiechu, wystarczą anatomiczne wkładki dostępne w opcji dla mężczyzn i kobiet, które można umieścić w standardowej bieliźnie. Chronią przed przeciekaniem i niwelują powstawanie nieprzyjemnych zapachów. Jeśli jednak problem jest większy lub czujesz, że potrzebujesz znacznie większej ochrony, dobrze sprawdzą się majtki chłonne – są cienkie i wygodne jak standardowa bielizna, dlatego są maksymalnie dyskretne i zupełnie niewidoczne pod ubraniem. Ty czujesz się pewnie i nikt nie musi się dowiedzieć o twoim problemie.

Leczenie wysiłkowego nietrzymania moczu

Jednak wysiłkowe nietrzymanie moczu można leczyć. Warto przełamać wstyd i skierować się do lekarza, który zaleci ćwiczenia wzmacniające mięśnie dna miednicy (tak zwane mięśnie Kegla) i ewentualnie środki farmakologiczne. Regularne ćwiczenia pomogą poradzić sobie z problemem na dobre, jednak na efekty trzeba poczekać – nie trać cierpliwości. Ćwiczenia mają na celu poprawę zamknięcia i stabilizację cewki moczowej. Czas leczenia trwa mniej więcej 3 miesiące. Poza tym lekarz może zalecić wprowadzenia niewielkich zmian w diecie i stylu życia. To, co znajduje się na twoim talerzu, także może mieć wpływ na nietrzymanie moczu. Po pierwsze warto wyregulować wagę, ponieważ nadprogramowe kilogramy mogą zwiększać ryzyko popuszczania przy wysiłku. Na dodatek należy wprowadzić lekki jadłospis i niewielką, ale regularną aktywność fizyczną. Warto ograniczyć napoje i potrawy, które sprzyjają popuszczaniu: alkohol, cytrusy i napoje cytrusowe, a także kofeinę, ponieważ mogą one podrażniać cewkę moczową i zwiększać ryzyko przykrych wypadków. Wprowadzenie tych zmian daje od razu odczuwalny efekt, warto więc o tym pomyśleć.

Komentarze czytelników

Nie ma jeszcze komentarzy! Śmiało, bądź pierwsza/y! :)


Musisz mieć włączone javascript, aby wyświetlać komentarze.